Kalorier vs Kilojoule

Når vi taler om mad, sundhed og slankekure, så refereres der ofte til kalorier og kilojoule. Men hvad er forskellen på disse 2 begreber, og hvordan beregner man en kalorie?

Kalorier og kilojoule

Kalorier (kcal) og kilojoule (kJ) er begge enheder, der bruges til at måle energi, herunder energi i fødevarer. Forskellen mellem dem ligger i deres definition og det system, de tilhører.

Kalorier (kcal)

Kalorien er en enhed i det metriske system, men den er ikke en del af det internationale system af enheder (SI). En kalorie er defineret som den mængde energi, der kræves for at hæve temperaturen af 1 gram vand med 1 grad Celsius ved atmosfærisk tryk.

Når vi taler om kalorier i forbindelse med mad, refererer vi faktisk til kilokalorier (kcal), hvor 1 kcal er 1000 kalorier.

Kilojoule (kJ)

Kilojoule er den SI-godkendte enhed for energi. 1 kJ er lig med 1000 joule. Joule er en mere universel enhed for energi, der bruges i både videnskab og teknik.

Kilde: www.dtu.dk

For at konvertere fra kalorier til kilojoule ganges antallet af kalorier med 4,184. Omvendt, for at konvertere fra kilojoule til kalorier, divideres antallet af kilojoule med 4,184. Denne faktor skyldes den fysiske mængde energi, der er i hver enhed.

For eksempel, hvis en fødevare har 100 kalorier (kcal), vil den have omtrent 418,4 kilojoule (kJ) – (100 kcal * 4,184 = 418,4 kJ).

I mange lande, herunder Australien og dele af Europa, bruges kilojoule som den primære enhed for energiindhold på fødevareetiketter, mens USA og nogle andre lande primært bruger kalorier.

Kalorier og kilojoule indhold i populære fødevarer

RåvareKalorier (kcal) pr. 100gKilojoule (kJ) pr. 100g
Æble52217
Banan89372
Appelsin47197
Pære57238
Jordbær32134
Blåbær57238
Vandmelon30126
Tomat1875
Agurk1667
Gulerod41172
Broccoli34142
Blomkål25105
Spinat2396
Kartoffel77322
Sød kartoffel86360
Løg40167
Hvidløg149624
Avocado160669
Kyllingebryst (uden skind)165690
Oksekød (magert)2501046
Svinekød (magert)143598
Laks208870
Tun (på dåse i vand)86360
Æg155648
Mælk (hel)60251
Yoghurt (naturel)59247
Ost (cheddar)4021681
Ris (hvid, kogt)130544
Pasta (kogt)158661
Brød (hvede)2651108
Havregryn3891627
Linser116485
Kikærter3641522
Kidneybønner127531
Tofu144602
Mandel5792422
Valnød6542736
Cashewnød5532313
Jordnød5672372
Olivenolie8843698
Smør7172999
Honning3041271
Sukker (granuleret)3871619
Chokolade (mørk)5462284
Kaffe (brygget)28
Te (brygget)14
Øl (almindelig)43180
Vin (rød)85356
Coca-Cola42176
Vand00
Spidskål27112

hvor mange kalorier skal man have om dagen?

Det kommer an på flere faktorer, så som køn, vægt, højde og aktivitetsniveau.

Det kommer også an på om du holde din nuværende vægt eller enten tabe eller tage på i vægt. I nedenstående tabel kan du se de omtrentlige antal kalorier en mand og kvinde dagligt skal indtage.

MandKvinde
Lav aktivitet2000-24001600-1800
Moderat aktivitet2200-28001800-2000
Høj aktivitet2400-30002000-2400

Ovenstående tal er kun vejledende.

Det er også vigtigt at huske, at kvaliteten af de kalorier man indtager, er lige så vigtig som antallet. En kost rig på frugt, grøntsager, fuldkorn, magert protein og sunde fedtstoffer er også afgørende for din sundhed.

Lars Bachmann Avatar

Score: 5 / 5. Antal stemmer: 2

Vær den første til at give en vurdering

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *